Wij krijgen momenteel veel vragen over het gebruik van E10 als brandstof voor Saab. E10 is een benzine waarin tot maximaal 10% bio-ethanol, gemaakt van mais, kan zitten. De overheid hoopt hiermee de CO2-uitstoot te verminderen. Elke benzine met octaangehalte 95 die in Nederland getankt wordt, is sinds 1 oktober 2019 E10. Doorgaans is benzine met octaangehalte 98 de traditionele E5 benzine. Controleer dit aan de pomp, de benzinepomp dient een sticker E5 of E10 te hebben! Heeft u problemen met E10, tank dan Euro 98 E5 of elke andere benzine met een hoger octaangehalte en E5.
Is uw Saab geschikt voor E10?
De officiële websites zijn niet duidelijker dan dat 'Saabs vanaf medio 80-er jaren geschikt zijn voor E10'. Aangezien de saabs van voor en na die periode niet altijd even veel verschillen, is het voor alsnog niet geheel duidelijk wanneer E10 schadelijk zou kunnen zijn.
E10 kan in theorie zorgen voor een slechter lopende motor. Dit kan zich uiten in haperen, slechter trekken, lagere turbodruk en wellicht een brandend lampje van Check Engine. Dit weet je normaliter na een of een paar keer tanken.
E10 kan in theorie zorgen voor aantasting van bepaalde rubbers en/of aluminium delen in het brandstofsysteem. (Slechte) ervaringen met E10 zijn ons nog niet bekend - hoewel een dergelijke schade pas na enkele tienduizenden kilometers kan ontstaan. Wel is het zo dat de brandstoffen de laatste jaren steeds meer milieuvriendelijke bestanddelen hebben gekregen, wat met name bij stalling voor problemen kan zorgen (bederf en aankoeken van benzine). Advies zou in elk geval zijn dat als de auto voor langere tijd gestald wordt, er voor het stallen E5 getankt wordt.
Heeft u een getunede Saab: tank 98 E5 of elke andere benzine met een hoger octaangehalte en E5.
NB: Aan de inhoud van dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend.